tirsdag den 12. juni 2018

Drømmen om et trygt liv i Danmark

For de fleste danskere er stabilitet og tryghed noget selvfølgeligt, som vi ikke tænker videre over. Men for Anas er det ikke en selvfølgelighed. Han har nemlig oplevet krigen i Syrien på nærmeste hold.
Når man som Anas er flygtet fra krig, så kommer man til at sætte pris på stabilitet og tryghed. Og det er lige præcis dét, som motiverer Anas’ uddannelsesplaner.

Fra frisør til gymnasielærer

Anas er egentlig uddannet frisør, men har også læst fysik i 3½ år på universitetet i Syrien. Og netop fysik er det som Anas vil satse på.
Han har en drøm om at komme på universitetet og uddanne sig til gymnasielærer i fysik og derigennem at skabe et liv i Danmark, hvor der er tryghed og stabilitet - både arbejdsmæssigt og personligt.
I 2015 kom han til Silkeborg, hvor han straks gik i gang med at lære dansk på LærDansk Sprogskole. Han gennemførte modul 2 og bestod med et 12-tal.

GIF giver adgang til uddannelse

Da han boede i Silkeborg, blev han opmærksom på GIF (Gymnasialt indslusningsforløb for flygtninge og indvandrere) - læs mere her - og muligheden for fortsat at kunne bruge sin uddannelse i Danmark. Han kontaktede HF & VUC FYN i Odense og kom til samtale med en vejleder, hvor han blev sprogtestet og fik en vurdering af sit faglige niveau.

- GIF var en mulighed for at komme videre.

For Anas har GIF været helt perfekt, da det er et kort, præcist og målrettet forløb. Meningen med GIF er at give flygtninge og indvandrere et dansk eksamensbevis på deres kompetencer og dermed mulighed for at søge ind på videregående uddannelse på lige fod med danske studenter og hf’ere.

Lærerne gør en forskel

Anas har været rigtig glad for at være GIF-kursist og har oplevet GIF-lærerne som utroligt hjælpsomme, optimistiske og troværdige. Ifølge Anas har lærerne været rigtig gode til at undervise, men også til at integrere kursisterne i det danske samfund.

- VUC-lærerne har virkelig været gode til at tænke integration i undervisningen og hjulpet os på vej til en fremtid i Danmark.

Lærerne har således haft to kasketter på. De har på den ene side varetaget rollen som undervisere, men har også været en vigtig del af kursisternes integration i det danske samfund. Hver gang der har været tvivl omkring samfundsspørgsmål, integration, misforståelser eller nyheder har Anas oplevet, hvordan lærerne har været ærlige, åbne og troværdige. Der har således været tale om integration på højeste niveau.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar