onsdag den 22. juni 2016

Næste stop: jura

Et ægte mønsterbryder: Marcia Sørensen er med sine egne ord vokset op i typisk arbejdsklasse-samfund. Hun har haft en flyvsk barndom med 19 flytninger, og mange forskellige folkeskoleforløb. Efter 4 års enkeltfagsundervisning på VUC kan hun fejre hf-huen og sætte kurs mod jurastudiet.

Anden student i familien

Det var ikke ligefrem en videregående uddannelse, der lå i kortene, da Marica gik ud af folkeskolen. Indtil 5. klasse gav de mange flytninger Marcia et noget usammenhængende skoleforløb, hvor det kun var matematikken, der fangede Marcias interesse.

Som 11-årig mistede hun sin mor og tog derefter en markant beslutning: Hun ville gøre noget ud af sin skole. Hun ville have en uddannelse og ikke ende på overførselsindkomst som sine forældre.

Efter 10. klasse gik Marcia - på familiens ønske - i gang med en erhvervsuddannelse, selvom det egentlig ikke var det, hun havde lyst til. Hun gennemførte grundforløb på både bager- og kokkeuddannelsen, men følte ikke, at hun blev udfordret nok. Hun ville gerne lære noget mere, men var usikker på hendes evner. 

VUC har fået mig til at tro på mig selv

Marcia ville have en studentereksamen og valgte bevidst VUC, hvor hun ville få selskab af andre voksne kursister med forskellige livserfaringer. På hf var gennemsnitsalderen mere passende, og Marcia blev positivt overrasket over i hvor høj grad mangfoldigheden i klasselokalet spiller ind på undervisningen. Alle har noget forskelligt at bidrage med. Nogle har forskellige udfordringer, men der er plads til alle.


I løbet af de sidste 4 år på VUC har Marcia mødt adskillige lærere og støttepersoner, som har hjulpet hende igennem studiet og givet hende troen på, at hun nok skulle klare det.

-         -  VUC har fået mig til at tro på mig selv, at jeg godt kan lære en masse og at turde gå efter mine mål. Det er ikke altid, at min familie har bakket op om min drøm om at læse videre. Jeg er kun nr. 2 i familien, som tager en studentereksamen, og det er svært at forstå, at jeg skal læse jura og gerne vil være forsvarsadvokat. Men er det, jeg brænder for!

Klassens fællesskab er fundament for god læring

Som enkeltfagskursist har man ikke en fast klasse, men tilmeldes derimod forskellige hold ud fra de fag, man tilmelder sig. Det betyder, at man godt kan blive lidt ensom i sit uddannelsesforløb. For Marcia er det blevet en principsag at arbejde for at skabe et fællesskab i de klasser, hun har været en del af.


-         -  Det betyder noget for undervisningen, at man kender hinanden og har et fællesskab i klassen. Det er så vigtigt, at det ikke bare er 28 individer, der møder op til fælles undervisning hver uge, men at vi engagerer os til at lære hinanden at kende og er motiveret til for at skabe nogle relationer.
Mange enkeltfagskursister har kun med fokus på at gennemføre deres fag, men i virkeligheden betyder relationerne i klassen utroligt meget for, hvor meget man kan rykke sig, for vi skal alle være med til at gøre hinanden gode. Jeg tror også, at det er lettere – og sjovere - for læreren at undervise, så er der plads til mere sjov.

Aktivt medlem af kursistrådet, VU m.m.

Marcia har en evne til at engagere sig 100% i de ting, hun interesserer sig for. Så da hun oplevede, at festerne på VUC blev aflyst pga. for få tilmeldte, besluttede hun sig for at kæmpe for at bedre studiemiljø. Hun meldte sig ind i kursistrådet og har de sidste 2-3 år været en fast del af gruppen, der arrangerer fester, fredagsbarer og andre events.

Kursistrådet på VUC i Odense

Venstre Ungdom fylder også en del i hendes fritid, hvor hun er næstformand i VU Nordfyn og får en stigende antal opgaver. Det politiske engagement er vokset i takt med at hun gennemførte fagene samfundsfag, dansk og retorik og blev optaget på VUC's talentskole på politikerlinjen.

Marcia har altid været interesseret i pille tingene fra hinanden, undersøge det og bygge det op igen. I VUC’s frivillige debatklub har hun lært at anvende metoden til at nedbryde sproget og bygges det op igen med argumenter for og imod.  Hun elsker at studere og lære nyt, og hun VIL forstå det, hun skal lære.


- Marcia er et usædvanligt menneske, en usædvanlig kursist. Hun arbejder benhårdt for at opfylde sine høje ambitioner til sig selv og sine omgivelser. Hun bider sig fast i læreren, indtil vi får forklaret hende det så grundigt, at hun kan bruge det til eksamen. Hun kræver, at tingene giver mening, har sine egne holdninger og er ikke bange for at dele dem i en rask diskussion, men hun er også bevidst om at man kan blive endnu bedre, endnu klogere.
Marcia vil gøre en forskel, det har hun gjort på VUC, og det vil hun også gøre på sit fremtidige studie og i sit fremtidige job, fortæller hf-underviser i retorik, Thomas Sarbo

Engelsk - et symbolsk vendepunkt

Den allersidste hf-eksamen i mundtlig engelsk er et værdiladet og symbolsk vendepunkt. Et fag, som hun dumpede ved folkeskolens 9. klasses afgangseksamen, skal nu være sidste adgangsbillet til jurastudiet, som kræver minimum karakteren 4.


Men Marcia ser fremad mod et nyt liv med en videregående uddannelse. Hun er meget bevidst om – og stolt over- at hun bryder den sociale arv. At hun er mønsterbryder. Derfor tager hun bevidst tager afstand fra venner, der ryger hash eller lignende. Hun glæder sig til at starte et nyt kapitel op i sit liv med mere rodfæste og eget hjem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar