mandag den 8. april 2013


Uddannelse

Først var vi skrækslagne, så blev vi oprørte, senere apatiske – men til sidst – begejstrede


Man kunne måske tro, at det skabte jubel hos social og sundhedshjælperne i Odense Kommunale Ældrepleje, da Papirgården – tilbød en opgradering med en assistentuddannelse.
Men sådan blev det ikke – i hvert fald ikke lige med det samme.

- Jeg var bange for at skulle i skole igen, fortæller Dorthe Hansen, som har afsluttet et introducerende forløb på HF & VUC FYN og nu er optaget på SOSU Fyn
- Men jeg var ikke god i skolen. Jeg havde slet ikke lyst til at skulle lave lektier igen. Og jeg havde ikke følt mig truet i mit job. Så hvorfor gå i skole igen, spurgte Dorthe Hansen sig selv.

I første omgang var jeg slet ikke motiveret for at vende tilbage til at gå i skole,
fortæller Dorthe Hansen 
.

Angst for skolegang

Det gik op for lederen af Papirgården, at tilbuddet havde fremprovokeret en indgroet angst for skolegang.
- Derfor arrangerede vi et 6-8 ugers introducerende kursus på HF & VUC FYN, hvor social og sundhedshjælperne kunne vænne sig til skolegang forud for den egentlige uddannelse på SOSU skolen, forklarer Helle Meyer.

Stræberen var grædefærdig

Forud for første uge roste Helle os og sagde, at vi sagtens kunne klare skolegangen.
Men hvis vi virkelig var så gode – hvorfor var det så nødvendigt at komme i skole?
Jeg var sur, jeg var træt af det, og jeg var grædefærdig. Men på VUC – fandt ud af, at jeg vild med at gå i skole. Ja, jeg endte med at blive kaldt stræberen, fortæller Dorthes kollega, Joan Møllegaard, som nu også er optaget på SOSU Fyn.
Desuden var Dorthe og Joan kun i skole 6 timer om dagen, lidt af en forandring i forhold til en almindelig arbejdsdag.

Giver selvstændighed

Nu kan Joan og Dorthe se skolegangen – både som en gave – og som en investering i deres fremtidige arbejdsliv.
- Vi kommer til at matche de krav, der bliver stillet i fremtiden. Ja, og så må vi sætte plaster på et sår uden først at spørge en assistent. Det er befriende, siger de begge.

Vi troede, vi skulle slappe af, når vi kom i skole. Men det gjorde vi ikke. Når det kom til stykket, ville vi jo gerne gøre det så godt som muligt. Så vi sad og lavede lektier og ekstraopgaver i frikvartererne. Men det var sjovt, og nu glæder vi os til SOSU skolen, fortæller Joan Møllegaard på billedet og hendes kollega, Dorthe.

Undgik fyringer

Efter de første frustrationer er medarbejdernes holdning til uddannelse ændret til det positive.
Og som ekstra bonus har Helle Meyer undgået fyringer på Papirgården – netop fordi en række af hendes medarbejdere er i gang med efteruddannelse og derfor betalt via diverse kompetencefonde.




Patienter kommer hurtigere ud af sygehusene. Plejen i eget hjem bliver kompleks – og kravene til plejepersonalet stiger.
Derfor tilbød leder af Papirgården i Odense, Helle Meyer, at social- og sundhedshjælperne på Papirgaarden kunne blive uddannet til social og sundhedsassistenter.
Skolegangen har været et totalt ”wake up” for de fleste. Det gav dem en oplevelse af at sidde og snakke fagligt og diskutere. Og det giver en meget reflekteret måde at arbejde på - en nødvendighed med stadig stigende krav, siger leder af Papirgården, Helle Meyer.
Papirgården har 40 medarbejdere, hvoraf de 10 er under uddannelse i øjeblikket. 
I visionen for fremtidens ældrepleje i Papirgården kunne leder Helle Meyer ønske at der kunne blive der tale om op mod 50 pct. assistenter, hvor fordelingen i dag ligger på 10 procent assistenter og 90 procent hjælpere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar